En Pagani Zonda R blir till

Pagani har tillsammans med Supercarmovies gjort en liten film där man får se en Pagani Zonda R byggas.

Pagani Zonda R
har en AMG V12 som ger ut fina 750hk, 710nm. Accelererar från 0-100km/h på 2.7 sekunder och fortsätter upp till 350km/h. Fram sitter 19-tumsfälgar med 225mm breda däck och i bak finner vi 20-tumsfälgar med däckbredd på 335mm för fin fint grepp.



Ferrari 450


Autoexpress har lyckats få lite bilder på kommande ersättare för Ferrari 430, nämligen Ferrari 450. Bilen har en 4,5 liter V8 på 500 hästkrafter. Den kommer även ha en ny växellåda a lá California och lite annat smått och gott. Jag vet inte vad ni tycker, men jag gillar inte övergången från mitten till bakre delen av bilen. Det ser väldigt lustigt ut på den här bilden.

Källa: Autoexpress

Porsche gör det igen!



Först gjorde dem en suv och hela världen stannade upp, höll andan och häpnades. Nu gör dem det igen, fast denna gång heter påhittet Panamera. Smaka gärna ett par gånger på ordet P a n a m e r a .

Nästan fem meter lång och en meter och nittio centimeter bred kommer Panamera gå ut som Porsches första fyrdörrars sedan och öppnar samtidigt upp för en helt ny Porsche-generation.

Det är järvt av Porsche att ge sig in i lyx-sedan leken tillsammans med de hårda konkurrenterna Mercedes som tog fram sin skönhet CLS och Maserati som alltid haft sitt mästerverk Quattroporte. För i och med Panamera tar Porsche ett stort kliv bort från enbart sportbil-världen och in i en ny, tidigare utforskad värld. Visst tog Porsche till viss del redan detta kliv i och med Cayenne, och även där vill jag tro att Porsche tyvärr tappade en del gamla trogna Porsche anhägnare, men samtidigt, skaffade sig nya. För i och med suven och nu, fyrdörrars sedanen, så tar Porsche ett medvetet steg bort från sin sportbil-status, och på något sätt ger de sig själva en lamare genre, lite som BMW och Mercedes. Porsche gör sig själva till ett familjebil-märke, något dem sedan tidigare kämpat så hårt från att hålla sig borta från...

Panameran kommer precis som sitt mindre syskon (Porsche 911) få motoralternativen "S", "4S" och "Turbo" där Panamera Turbo kommer vara en V8 på 500 hk och 700 nm. Topphastigheten för Panamera Turbo kommer vara begränsad till 303km/h och 0-100 kommer göras på knappa 4,2 sekunder.

Försäljningsstarten för Panamera är beräknad till senare nu i år.

Lamborghini Estoque

Jag vill först och främst be om ursäkt att det blir så mycket Lamborghini från min sida.



Det släpptes lite rykten om att Lamborghini Estoque har lagts ner pga av den ekonomiska krisen vi ligger i just nu. Nu har dock Lamborghini gått ut och berättat att idéen är inte nerlagd, men man kan inte heller bekräfta att bilen kommer bli verklig just nu. I Paris visades bilen upp med en 500-hästkrafters V10.


Karbonfiber upp till hälarna


För ett tag sedan så visade jag upp i min privata blogg bilder på ett par Pumps(skor) från Lamborghini. Dessa är som "tur" är bara koncept och jag misstänker lite att dem stannar som koncept också. Nu har det dock kommit upp ännu en idé för skor inspirerade av Lamborghini, denna gång är källan Lamborghini Reventon. Designen kommer från en av Subarus designers. Antagligen lär idéen aldrig se dagsljus, men om det skulle hända, skulle jag ta en liten funderare.
Under ser ni Lamborghini Superleggera skorna.




Vi skulle kunna prata om MiniMoto's...

.. men detta är en bilblogg och bilar ska det vara!

De flesta motorintresserade borde ha hört talas om Mini-Moto's, dessa mini versioner av motorcyklar och som även finns i typer som mini-cross och mini-4-hjuling. Så det var väl bara en tidsfråga innan någon eller några fick för sig att leka lite med mini-bilar. Så vad tror ni? Själv känner jag ett "Vill ha!" begär när jag ser den här videon.


Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce

Försök säga det snabbt 10 gånger, uttalandet blir Vroooom!

Ännu en förnying av Murciélagon och antagligen den sista också.
670 hk klämmer man ur den 6,5 liter V12:an och den har fått banta bort 100kg. Detta medför att 0-100km/h går på 3.2 sekunder och en topphastighet på 354km/h med standard vingen. Den större "Aeropack"-vingen ger mer downforce men mindre topphastighet, nämligen 336km/h.

Designen osar Reventon och jag tänker inte prata om den, det är bättre att låta bilderna tala sitt språk.




Stockholms vanligaste SUV, del 2!


image57

Jag har skrivit om det förut, fast då om Porsche Cayenne, som snörpte åt sig första platsen som Stockholms vanligaste SUV. Nu kommer en rapport om den vinnande andraplats-placeringen.

Andra platsen går till ingen mindre än Range Rover Sport, som iallafall i de lite mer fashionabla kvarteran av Stockholm (läs; Östermalm och då främst på Strandvägen) är brattsen favvo "mini-stadsbil". 

Det är helt otroligt. Den ses parkerad längs hela Strandvägen och inte bara lite här och lite där, utan nej NEJ det står flera stycken i rad, och alla med samma version "Sport". Jag kan inte låta bli att små flina då jag passerar dom, för hur lustigt är det inte, brattsen vill ha en sportbil, men samtidigt måste dom jue ha en SUV - för annars är man jue inte en riktig bratt och då går tyvärr Porschen bort, för det står jue inte så ofta sport bak på dom, utan snarare TURBO.

Range Rover Sport är den ultimata bratt-bilen på så många sätt, den är stor (fläskig), den syns då den kommer och bil-kännare (ungefär som vin-kännare) ser helt klart skillnad på Rangen jämfört med Land Rovern och den är dessutom "sportig" (helst ska du ha den kompressormatade 4,2 liters V8 som ger 390 hk / 284 kW).

En Range Rover Sport är en bil för finsmakarna, dom som vill vara lite mer exclusiva (än förarna av en Porsche Cayenne) och bilen för tankarna tillbaka till Scotland/Irland och till någon fin "liten" herrgård på landet, något som tyvärr inte en Porsche Cayenne gör.

Vill du "glida med stil", ja då ska du helt klart välja en silvermetallic alt. mörk Range Rover Sport!

/Anna

Stockholms vanligaste SUV - Porsche Cayenne!


image2

Det är helt otroligt. Överallt finns dom. Parkerade på gatorna. I förorten och inne i "fina" innerstan.
Och det är inte utan att jag börjar undra.... Har stadens befolkning gått och blivit äckligt rika, eller köper alla begagnade Porsche Cayenne på blocket.se för 350 000 kr?


Cayenne-en är enligt mig mycket mer vanlig att se i Stockholm än tex. RAV4, XC90, X3 och X5.


Skuuuummmmt...


/Anna

Snälla var rädd om dig!

Jag vet inte hur många gånger man kan säga det här, det kommer ändå aldrig räcka till. För olyckor sker antingen vi vill det eller ej, men snälla, när du är ute och åker, när du kör runt i din bil, så snälla minns dessa bilder och kör med omtanke och förnuft! Snälla lova mig att alltid köra med försiktighet (det måste inte inbära att man sniglar sig fram, utan snarare att man kör med vett i huvudet!), hålla avståndet, stanna och ta pauser om du åker längre sträckor och att alltid ha rätt däck för rätt underlag.


Bilderna nedan är inte på något sätt falska utan i allra högsta grad verkliga och killen (den blonda som håller i mobilen) klarade sig otroligt nog oskadd, med enbart ett par blåmärken och ett minne för livet.

/Anna


image14


image15

image16

image17



F50 GT.

Varför ska människan finna sig i att bara få det näst bästa?
Varför avbröt Ferrari sin produktion av Ferrari F50 GT?
Och varför sålde dom de tre exemplar som kommit till,
till Ferrari samlare med meningen "Not to be driven in anger"?
Är det inte de som är meningen?
Att man ska köra skiten ur en sportbil på en bana eller en tävling?
Och om det då inte är meningen, vad ÄR då meningen?



/Anna

Godnattsaga för stora och små barn.

Det var en gång tre raggare som skulle till Tullinge Raceway för att köra streetrace. Det hade varit en lång vinter och raggarna hade varit i garaget och trimmat, portat, borrat, filat, skruvat och preppat mest hela vintern, så nu när våren kommit så ville dom till Tullinge för att åka årets första Stockholm Cup-tävling och testa sina fräna räserbilar mot varandra och se om alla vinterns lögner i garaget verkligen stämde.

De tre raggarna bodde i en liten by på landet och för att komma till TuIlinge så var dom tvugna att passera över en gammal stenbro som gick över en liten å. Så långt var väl allt frid och fröjd, men under bron bodde det ett gammalt elakt troll med blanka mässingsknappar. Det värsta som trollet visste var raggare och V8-motorer, speciellt om dom var trimmade och snabbare än trollets egen tjänste-Volvo med automatlåda.

När lördagsmorgonen äntligen kom så slog raggarna upp garageportarna och rullade ut sina tre nytvättade, blanka och potenta räserbilar. Efter att ha lastat in verktygslådor, lustgasflaskor och hjälmar så startade dom sina high performance-motorer, varmkörde ett tag och sedan började dom sin resa till Tullinge.

När den första raggaren närmade sig bron med sin Malibu -66:a låg trollet fortfarande och sov under bron, men vaknade snart av V8-mullret och lubbade snabbt upp på bron, högröd av ilska. När raggaren kom fram till bron så stod redan trollet där med sin stoppspade i högsta hugg. -Vem är det som rusar en V8:a på min bro; vrålade trollet och skramlade med mässingsknapparna. -Det är bara lilla jag; pep den första raggaren, -Men ta inte mig; fortsatte han med skräck i rösten, Jag har bara en liten 350-motor med en enkel fyrportare och headers. Jag åker ju till och med på mönstrade bakdäck med godkänd offset. Nej, ta min bror istället. Han har både tunnelram, scoop och bredare hjul! -Jasså, säger du det; sa trollet, -Nåja, det får väl gå för den här gången då, men nästa gång jag ser dig så blir det dryga böter! Seså, ge dig iväg nu innan jag ångrar mig!

Efter någon minut bröts återigen tystnaden av harmoniskt V8-muller. Den här gången var det lite mer högstämd och om man lyssnade noga så kunde man höra dom solida lyftarnas rytmiska slammar mot den höglyftande mekankammen. Den andra raggaren närmade sig bron med sin -69:a camaro gungandes på dom mönsterskorna slicksen. När han kom fram till bron stod trollet där och tummade på bötesblocket och klickade frenetiskt på sin tjänste-baIIografpenna, -Vem är det som rusar en V8:a på min bro; skrek trollet, skramlade återigen med mässingsknapparna och viftade febrilt med stopp- spaden. Den andra raggaren bromsade in och sa; -Det är bara lilla jag, men bötfäll inte mig snälla trollet. Jag åker bara med en småtrimmad big- block och bakdäcken ska jag byta så fort jag kommer hem. Dessutom är scoopet faktiskt samma som satt på hos Svensk bilprovning! Nej, vänta på min bror istället. Han har både slicks och rörchassie och hans bil har aldrig någonsin sett en besiktningsstation, så honom kan du ge massor med böter och till och med körförbud! Jag lovar!

Trollet litade på raggaren och sedan på sitt tomma bötesblock. Han tänkte att om det är som raggaren säger så kunde han håva in massor med böter åt chefstrollet och kanske till och med få ut en extra tjänste-ballografpenna! Då skulle alla hans trollpolare bli jätte- imponerade. -Okey då! Låt gå för den här gången då; sade trollet, Men då vill jag aldrig se dig här mer, för nästa gång kommer jag att ge dig mer böter än du kan drömma om! -Tack snälla trollet; sa den andra raggaren, startade sin big-block med ett ryt och petade i driven med sin Ouicksilver-spak.

Knappt hade motorljudet från den andra raggarens Camaro ebbat ut innan ett nytt muller hördes I fjärran. Det här var helt olikt dom tidigare raggarbilarna. Ljudet, nej snarare åskan ökade i styrka och marken vibrerade allt häftigare. Fåglarna tystnade och tittade häpet på den låga, blanka skapelse som uppenbarade sig vid horisonten. Om trollet hade kunnat någonting om bilar (men det kan ju inte troll) så hade han vid det här laget kunnat urskilja profilen av en väldigt grym och sällsynt bil. En Ford Thunderbolfi Fairlane -64:a!

Fåglarna njöt av åsynen av denna klassiker när den dånade fram i riktning mot trollets bro. Makrolonrutorna skakade och prostock- scoopet vibrerade i takt med den stumt monterade storkubiksmotorn (600 kubiktum, minst; tänkte fåglarna). Gången skvallrade om en riktigt dramatisk rullkam av sällan skådat slag och det karaktäristiska vinandel talade om att den drevs av en geardrive.

Trollet stod på bron och väntade, och när han såg monstret som närmade sig honom så tänkte han belåtet att det här var bättre än han någonsin kunnat tänka sig. Den här bilen skulle inbringa mer böter än trollet hade skrivit ut under hela sitt troll-liv. Chefstrollet skulle bli så lyckligt så att han skulle få ut hur många tjänste-ballografpennor som han någonsin skulle kunna önska sig. Dessutom så skulle han komma att ligga alldeles osedvanligt bra till när ett nytt chefstroll skulle utses nästa gång. Han kunde knappt bärga sig tills han kunde börja skriva ut böter!

Nu var bilen så nära att trollet kunde känna den fräna lukten av högoktanig racingbensin blanda sig med varm Kendall 50W olja och doften av varmt gummi. Tänderna skaltrade utav vibrationerna. Han satte upp stoppspaden och hojtade: -HALT i LAGENS NAMN, så högt som han någonsin orkade och kunde med nöd och näppe överrösta bilens mountain-engine som andades genom nödtorftigt dämpade 5 tums stuprör. Bilen stannade tack vare JFZ-skivbromsar precis framför trollets extremt stora, platta fötter.

Trollet kunde skönja en gestalt bakom den tonade vindrutan. Den tredje raggaren! Bilen vibrerade kraftigt när motorvarvet föll ner till 600 rpm/tomgång. Plastdörren öppnades och den tredje raggaren stack ut huvudet. -VEM ÄR DET SOM RUSAR EN V8:A PÅ MIN BRO; gastade trollet för full hals samtidigt som han höll ett krampaktigt grepp om sin fina tjänste-batong. Raggaren granskade trollet fån topp till tå, flinade en smula och mumlade; -Ska väl du skita i, varpå han stängde dörren och backade tillbaka ett femtiotal meter. Trollet tittade storögt på och undrade vad han höll på med, ingen smiter ju ostraffat från ett troll! och dessutom så hade ju trollet sett hans registreringsnummer så det skulle ju bli en enkel match att spåra honom.

Samtidigt som trollet antecknade raggarens registreringsnummer i sitt tjänste-anteckningsblock ökade varvtalet på jättemotorn. Raggaren tryckte in linelocken och släppte upp kopplingen hastigt. De stora sticksen spann hejdlöst mot asfalten och rök vällde explosionsartat ut ur hjulhusen. Han släppte linslocken och lät sticksen rita två parallella gummispår cirka 20 meter. Sedan släppte han av på gasen och bromsade in.

Aha! Onödigt fordonsbuller och grov vårdslöshet i trafik; mumlade trollet för sig själv, Det blir grova böter och kanske till och med körkortsindragning! Han log belåtet. Under tiden hade raggaren backat tillbaks i gummispåren och stod nu och tittade på trollet med motorn på tomgång.

I LAGENS NAMN, STÄNG AV MOTORN; ylade trollet och började gå mot bilen, -Det kan du ju inbilla dig, korkade troll; muttrade raggaren för sig själv, -varpå han skjöt i Lencolådans första växel med en av spakarna på kardantunneln. Han trampade den hålborrade gaspedalen i botten så att alla spjällen i de två Barry Grant-modifierade Dominator-förgasarna öppnades på vid gavel och lät motorn få allt det syre den ville ha för att på ett ögonblick varva upp till varvtals- stoppet, som dagen till ära var inställt på 9 000 rpm.

Skräcken lös i trollets ögon när han förstod vad som var på väg att hända. Han fumlade med darrande hand efter sin tjänste-ärtpistol som han hade i sitt tjänste-hölster (självklart säkrad, så han inte skulle skjuta sig i foten av misstag) men han hann inte så värst mycket mer innan raggaren dumpade Mc Leod-kopplingen. De 17 tum breda, klistriga Hoosier-sticksen rynkade sig och vred sig när de utsattes för den brutala kraften från Fordens lustgasade storkubiksmotor. Efter ett ögonblicks hjulspinn hittade slicksen fäste och bilen sköt brutalt fart med framhjulen en halvmeter upp i luften. Varvtalet sjönk något när tvåans växel gick i med ett ryck och hastighetsmätarnåIen passerade hundrastrecket i ungefär samma ögonblick som bilen träffade det fånigt stirrande trollet.

Kollisionskraften var fruktansvärd och trollet stångades i en vid båge över broräcket och ner i ån. Treans och sedan fyrans växel gick i, sedan sjönk motorvarvet något innan bilen försvann bort i horisonten och motorljudet tonade bort.

Återigen rådde tystnad sånär som på fåglarna som skrattade sig fördärvade åt det enfaldiga trollet som nu började vakna till liv i det kalla vattnet. Han kravlade sig upp ur vattnet och satte sig till rätta på en sten. Hela kroppen värkte efter smällen när han såg sin egen spegelbild i vattnet. I pannan såg han avtrycket efter bilens kromade huv- emblem. I hans blodiga panna lös nu den instansade texten: FORD Trollet insåg motvilligt att han fått ett minne för livet och fåglarna skrattade fortfarande rått.

Hur gick det då för våra tre tappra raggare på Tullinge? Jodå, resten av resan gick bra och alla tre slog sina personliga rekord och placerade sig bra i Stockholm Cup. Bäst av allt gick det för den tredje raggaren, vår hjälte med Thunderbolten. Han åkte 6.73 och 321 km/h och det är världsrekord och stått sig än i dag!

SNIPP SNAPP SNUT, SÅ VAR SAGAN SLUT!

/Anna


Drömmer du om Citroën GT concept?

Då kanske du kan få tag på en i framtiden, Vincent Besson som är ansvarig för Citroën's produktutveckling. Har tillkännagjort att man funderar på att bygga en begränsad upplaga av denna modell. Tack vare det stora intresset.

"We are now thinking of a limited run, possibly as many as 20 units"

Vad kommer det då kosta? är en fråga som poppar upp i mitt huvud. Det finns inte mycket info alls om bilens teknik, men man har starka tankar på att drivkraften ska komma från en V8 från GM eller Ford.

Källa: Autocar



RSS 2.0